Kan bli både kontorer og boliger
Primo Bryn skal bli sentrum i et av Oslo mest spennende nye områder.
Det er stas å være arkitekt når man jobber med en utbygger som har store ambisjoner for bygget, området og miljøet, skal vi tro Kristin Gaade og Susanne Joys. De jobber i AARTS architects, og tegner Bertel O. Steen sitt nye næringsbygg på Bryn.
– Bertel O. Steen tenker bærekraftig, og vi skal lage et bygg som er så fleksibelt og robust at det kan romme flere funksjoner over lang tid, sier Joys.
Prosjektet er døpt Primo Bryn, og befinner seg i Nils Hansens vei 9-11. Planen er at det nye forhandlerbygget til selskapet etableres i sokkelen av bygget, mens resten tilrettelegges for næring og lokaler som enkelt kan gjøres om til boliger i takt med at området utvikler seg.
– Her ser vi på både gategulvet og overgangen mellom bygg og terreng. Vi skal bygge et skjelett for resten av området, som skal utvikles mer over tid. Målet er at flere aktører kan komme og hekte seg på, og tilføre mer verdi til de som bor og jobber i området, sier Gaade, som er ansvarlig arkitekt for prosjektet.
– Primo Bryn er rett prosjekt på rett plass, nettopp fordi utbygger tenker helhet. Dette vil gjøre både Bryn og byen bedre. Her skal vi bygge nøkkelen for videre utvikling av Bryn øst, og bygget i seg selv skal skape nye møteplasser, torg og grøntakser i området, legger hun til.
«Primo Bryn er rett prosjekt på rett plass»
– Kristin Gaade, AARTS architects
Et fleksibelt bygg
Sammen med Joys har hun satt seg inn i hvordan de kan tegne et bygg Bertel O. Steen kan flytte inn i nå, men som skal fungere like godt med helt nye funksjoner om 30 år.
– Primo Bryn er et av de første store byggene på Bryn øst. Det blir en stor og viktig brikke for hvordan denne delen av Bryn skal fylles med yrende byliv, sier Joys.
Arkitektfirmaet fikk oppdraget av Bertel O. Steen i 2017. Viktige spørsmål de stilte seg allerede da var hvordan de kan gjøre stedet bedre, hva slags sted menneskene i området vi ha, og hvordan de kan utvikle det beste bygget for både de som leier og de som beveger seg utenfor.
– Vi gleder oss til å vise hvordan fremtidens bilhus kan spille sammen med, og tilfører noe, til byutviklingen på stedet. Det blir en ny måte å tenke industri og bil på, sier Joys, som nevner bilforretningen til Tesla på Skøyen som et godt eksempel på hvordan et moderne bilbygg kan se ut.
– Oslo skal ikke bare være kaffe latte og trådløst nettverk. Vi skal også ha produksjon og logistikk. Det skal være enkelt for folk å gjøre nødvendige reparasjoner og ærender i Oslo. Så hvorfor ikke bruke de som gjør ærender til en del av bylivet, legger Gaade til.
Les også: Slik skal Bryn bli et Oslos mest attraktive områder