Den stille mobilitets-revolusjonen
Privatbilene skal bort - fremtiden handler om bærekraftig mobilitet og bevegelsesfrihet. Og fremtiden, den er nå.
Næringslivet i Oslo samles rundt trafikknutepunktene. Nye leilighetsprosjekter bygges nesten uten private garasjeplasser. Privatbilene skal bort - fremtiden handler om bærekraftig mobilitet og bevegelsesfrihet. Og fremtiden, den er nå.
Det pågår en stille revolusjon. Privatbilens betydning reduseres, og nye transportløsninger er allerede på vei. Det er bare å lære seg begrepet bærekraftig mobilitet med en gang. I Oslo har vi sett nye, røde sykkelfelt bygges i rakettfart, bildeling øker markant, bysyklene er kjempe-populære og de unges favoritt, elsparkesyklene, har satt sitt klare preg på bybildet. Men hva skjer videre?
– Utviklingen går raskt, og Norge er kommet langt i europeisk sammenheng. For bare et par år siden var mangelen på parkeringsplasser noe av det folk var mest opptatt av. Går vi seks-syv år tilbake i tid ble nye leilighetskomplekser bygget med to parkeringsplasser per leilighet. For nye boligprosjekter bygges det nå ned til 0,4 parkeringsplasser per leilighet, og parkerings-plassene er på vei bort fra kontorbyggene. Det sier mye, forteller Erik Munkelien, forretningsutvikler for Bertel O. Steens mobilitetssatsing Otto.