Den stille mobilitets-revolusjonen

Privatbilene skal bort - fremtiden handler om bærekraftig mobilitet og bevegelsesfrihet. Og fremtiden, den er nå.

 

Næringslivet i Oslo samles rundt trafikknutepunktene. Nye leilighetsprosjekter bygges nesten uten private garasjeplasser. Privatbilene skal bort - fremtiden handler om bærekraftig mobilitet og bevegelsesfrihet. Og fremtiden, den er nå.

Det pågår en stille revolusjon. Privatbilens betydning reduseres, og nye transportløsninger er allerede på vei. Det er bare å lære seg begrepet bærekraftig mobilitet med en gang. I Oslo har vi sett nye, røde sykkelfelt bygges i rakettfart, bildeling øker markant, bysyklene er kjempe-populære og de unges favoritt, elsparkesyklene, har satt sitt klare preg på bybildet. Men hva skjer videre?

– Utviklingen går raskt, og Norge er kommet langt i europeisk sammenheng. For bare et par år siden var mangelen på parkeringsplasser noe av det folk var mest opptatt av. Går vi seks-syv år tilbake i tid ble nye leilighetskomplekser bygget med to parkeringsplasser per leilighet. For nye boligprosjekter bygges det nå ned til 0,4 parkeringsplasser per leilighet, og parkerings-plassene er på vei bort fra kontorbyggene. Det sier mye, forteller Erik Munkelien, forretningsutvikler for Bertel O. Steens mobilitetssatsing Otto.

Regn, sludd og stormkast? Ikke noe problem. Primo Bryn holder deg tørr og varm – også til og fra jobb.